Välkommen till nya varumärkeswebben!

Bilden av Värmland och satsningarna på Värmlands framtid går hand i hand. I samband med att den nya Värmlandsstrategin togs fram har därför även varumärket Värmland fått sig en uppfräschning.


Värmlandsstrategin 2040 klubbades av Regionfullmäktige den 22 juni i år. Och nu kan vi även presentera en uppdaterad varumärkesplattform och grafisk profil för Värmland.

Med en varsam hand har varumärket Värmland förädlats till en lite mer modern och spetsig version, som bottnar i värmländska rötter och samtidigt speglar våra styrkor och ambitioner för framtiden. Utgångspunkten har varit att ta vara på det som Värmland är känt för redan idag, som naturen, skogen, kulturen och berättartraditionen. Men samtidigt addera till värden som vi önskar vara kända för och som hjälper oss att kommunicera kring vår nya vision: ”Ett hållbart Värmland som förändrar världen”.

Varumärkesplattformen

Vår nya vision för Värmland är hämtad direkt från Värmlandsstrategin, liksom Värmlands åtta utpekade styrkeområden. Det inarbetade varumärkeslöftet ”Ett skönare liv” har fått vara kvar, medan det som tidigare var kärnvärden nu har spetsats till och döpts om till personlighet för att bättre reflektera dess funktion i varumärket. Vi är ett län som är ”vilt och vackert”, ”varmt och välkomnande” och som ”vill och vågar”.

Grafisk profil

I den grafiska profilen har färgerna uppdaterats för att spegla det Värmland är allra mest känt för, nämligen sin natur och styrkorna skogen och Vänern. Basfärgerna är grönt, blått och svart. Här finns också några accentfärger som höstgul, höströd och en vårig ljusgrön som representerar naturens skiftningar och samtidigt möjliggör ett bredare användningsområde.

Det nya typsnittet Noto är tillgänglighetsanpassat och finns för gratis nedladdning via Google fonts. Även ett dekortypsnitt som lättar upp och anspelar på kulturen och berättartraditionen finns med i profilen, men ska endast användas som just ett dekorelement och inte till informationsbärande text på grund av sin lite svårlästa karaktär.

Ytterligare ett dekorelement i profilen är pappersremsor som både representerar våra kulturella rötter, men också skogen och den starka pappersindustrin här i Värmland.

Framtidens Värmland skapar vi tillsammans!

Sammantaget är den grafiska profilen tänkt att utgöra en stark igenkänning för Värmland och de styrkor vi redan är förknippade med. Som en slags grund och bakgrundsfond som vi sedan adderar till de moderna berättelserna mot. Berättelser om ett varmt, innovativt och handlingskraftigt Värmland som går före och visar vägen mot hållbarhet och livskvalitet.

Vi hoppas att du och din organisation vill vara med på den resan och dela berättelsen om Värmland! Som vår mission lyder: Framtidens Värmland skapar vi tillsammans!

Så kika gärna runt här på webbplatsen och i verktygslådan och hör av dig om du har frågor, önskemål eller samarbetsförslag!

Mer nyheter kring varumärket

Digital träff: Bilden av Värmland

Den 10 november är du varmt välkommen till en digital träff med fokus på bilden av Värmland – nu och i framtiden. Hur uppfattas...

Varumärkesmätning för Värmland 2021

Vad vet andra om oss här i Värmland? Nu finns resultatet av varumärkesundersökningen för Värmland 2021 att ta del av.